Prestationsbaserat idéarbete?

Har funderat en del på vad en idé är värd. Har suttit med en av de stora Stockholms-byråerna och diskuterat just det i veckan. Grundproblemet är att jag tycker det känns svårt att motivera att lägga ut nästan en halv miljon på en idé som
1) inte är framtagen än, och jag alltså inte vet om jag gillar
2) som jag inte har en aning om huruvida den funkar eller inte.

Frågan är; kan man jobba med idéarbete på provision?

I det här fallet gäller det alltså en online-kampanj som ska komplettera övrig kommunikation. Jag tror mig ha ganska tydliga mål med vad kampanjen ska uppnå:

  • den ska ses av ett stort antal personer
  • dra si och så många av dessa till sajten
  • få X att exponeras för ett antal produkter
  • i bästa fall omnämnas i Y antal tidningar etc etc.

Borde man då inte kunna säga:

”Ok, ni får 100 000 garanterat. Efter det är det bara resultat som räknas. Varje view är värd 0,2 kr, varje besök till sajten 2 kr, varje extra visad sidan 5 kr, omnämnande i DI, DN och SvD är värt 15 000 styck, Resumé, Dagensmedia och InternetWorld är värda 5 000, övriga tidningar 1 000:-. Taket ligger på 600 000 kr. Kör!”

Till skillnad från ”vanlig” reklam har ju vi som jobbar med online möjlighet att faktiskt med hyggligt stor precision visa på om något funkat som tänkt eller inte.

3 reaktioner till “Prestationsbaserat idéarbete?

  1. Ja, det är absolut en bra idé. Eller rättare sagt, rätt vanligt förekommande tycker jag. Förutsättningarna blir förstås att reklambyrån får rätt fria händer – samt att mediabudgeten är spikad (självklart, men ändå inte alltid). Och ett sånt upplägg borde absolut vara intressant för byrån också eftersom de (om de nu gör en så bra kampanj) kommer casha hem 100 extra utan att behöva göra nåt för pengarna :). Frågan är ju hur ditt resultatbaserade upplägg mappar mot målen… Vad säger byrån då?

    Gilla

  2. Det kanske är vanligare än jag tror. Men jag har inte stött på det.

    Jag skulle säga att totalbudgeten måste vara spikad. Sen är det upp till reklam- och mediabyrån att slåss om var pengarna gör mest nytta.

    Gilla

  3. Absolut – jag menar bara att en idé kräver sina förutsättningar. Om man har en idé som är en halv miljon bra vill man ju såklart att det ska finnas pengar att få ut den också. Inte konstigare än så egentligen.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.