Looking for the mouse

Först, om ni inte sett videon med Clay längre ner på sidan. Gör det! Såg den igen precis nu och den är verkligen så bra.

Inspirerad började jag leta efter kartor över brottslighet. Hittade en fin över London. Det som jag tycker mig se är ett skifte i hur man använder teknik nu. Kartan är framtagen av polisen i London och byggd på Google maps. För bara något eller några år sen har jag mycket svårt att tänka mig att en myndighet överhuvudtaget skulle tänka tanken att använda en gratisprodukt.

Fick ett litet prov på detta idag. Ett av bolagen jag jobbar med producerar en del egna webb-tv-inslag. Dessa kan sen laddas ner/streamas från deras hemsida och ses i Windows Media Player eller liknande. När jag frågade varför de inte använder You Tube istället blev svaret; ”det kändes inte seriöst”. 

Och visst, för kanske bara ett år sen var det sant. Nu, tvärtom! Därför att:

  1. Det är dyrt
  2. Det är garanterat sämre
  3. Du har noll och ingen chans till spridning

Så för att återknyta till hela idén om sociala media kommer här tre enkla råd till er som funderar på vad ni ska satsa på online framöver:

  • Interaktion (look for the mouse)
  • Spridning
  • Delaktighet

Om du dessutom kan hitta sätt att göra det kostnadseffektivt, grattis!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.