Vad ger Microsoft rättan att bestämma hur vi ska presentera saker?

Frågan ställer Nancy Duarte på sin föreläsning ”Telling Visual Stories”.

Det hon syftar på är mallarna i Power Point. När, och av vem bestämdes det att en presentations ska bestå av rubrik (i 20 pt Arial) och punktlistor?

Hennes dragning handlar, kanske uppenbart, om att berätta historier. Men också om hur branchen för historieberättande och presentationer har förändrats. Från en mycket lukrativ branch, där varje slide kunde kosta $1000 dollar att ta fram, till en komodofiering (genom fram för allt Power Points intåg) där alla gör allt själva.

Power point utmålas till viss del som en bad guy i hennes story, men inte enbart. Det kan användas rätt. Som Nancy påpekar:

Al Gore became a Hollywood star, won an Oscar, and the Nobel Price using Power Point.

Däremot är hon noga med att vi ska kalla saker för vad det verkligen är. En ”vanlig” PPT är ett dokument, inte en presentation. En presentation är något som förmedlar en känsla, ett budskap.

Jag förstår vad hon menar. I går bjöds jag inblick i hur man levererar när Obama höll sitt tacktal. Otroligt medryckande, fantastiskt disponerat och med en tydlig story rakt igenom.

Vad är då problemet?
Felet är att man inte tänker på publiken först. Vad är publikens behov? Det är det viktiga. Och det handlar inte om att skapa spinn eller hype, utan att berätta meningsfulla, viktiga historier.

Lösningen?
På sant amerikanskt vis ska det såklart levereras en lösning. Sammanfattad och redo att ta hem. Här tycker jag däremot att Nancy darrar något. Det blir inte riktigt bra. Men några viktiga saker kom fram

  • Starta inte i dig själv! Vad som är viktigt för dig är inte det viktiga.
  • Förenkla budskapen.
  • Lägg ner energi på att berätta. Det är inte blajigt att berätta historier det är ett sätt att nå ut.
  • Narrativ är väsentligt även i presentationer. Det krävs karaktärer, gott mot ont etc för att få fram det du vill ha sagt.
  • Struktur är A och O. Oavsett om du är kreativ eller analytisk. Det är viktigt att få med både det analytiska och det emetionella.
  • En historia är inte mindre sann än en tråkigt berättad PPT. Den är bara lättare att ta till sig.
  • Hitta relevanta exempel och använd dom. Använd andras material om du inte har något eget. För att återkoppla till Obamas tal. Han hängde upp stora delar av sitt tal på en 106-årig tant och allt hon upplevt i sitt liv. Lysande genomfört!
  • Sist men inte minst: Var ska du föra publiken? Från var till var? Hur vill jag att de ska känna när jag är klar?
  • Berätta historier, visa inte slides. Presentera scener, inte ögonblick.
  • Använd presentationer som plattform och glöm inte att använd flera kanaler! Om du gjort en presentation vill du förmodligen att så många som möjligt ska läsa den. Ta en titt på t.ex. Slideshare. Det är ett slags Youtube för presentationer.

Sammanfattning:
”Stories move people” och förmedlar ditt budskap. Bloggar är bra exempel.

En reaktion till “Vad ger Microsoft rättan att bestämma hur vi ska presentera saker?

  1. Pingback: Johan Ydring

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.