How much is too much?

Efter att ha lyssnat på Richard Rosenblatt från Demand Media väcktes en hel del frågor.

Demand Medias grundtes/affärsidé är att när allt mer bygger på sök (och där med innehåll) finns ett växande behov av att ha mycket och bra innehåll på sin sajt för att folk ska hitta dit. Allt fler besökare hittar in längre och längre ner i ”svansen” och de hierarkiska webbplatsernas tid är därmed förbi.

Longtail
Longtail

(Se vidare Andersons Long Tail-teori).

Deras lösning är att skapa och sälja professionella innehållsmakare av olika slag (inklusive hela communities) så att alla kan få riktigt bra innehåll på sina sajter. Rosenblatt drar exemplet med den lilla trädgårds-sajten som med hjälp av deras innehåll får ett föllödat community med massor av relevant innehåll. Det fina, tycker Rosenblatt, är att ett community av det här slaget kan delas mellan flera olika sajter inom samma ämne vilket gör att det aldrig blir tyst.

Jag ställer upp på problemet. Jag är övertygad om att sitemap(en) är död. Den har tjänat sitt syfte, men när 80 % av alla besök startar på Google är den mer och mer onödig. Med intåget av den semantiska webben är den helt enkelt död.

På dödsbädden
På dödsbädden

Vi måste, precis som Rosenblatt antyder, alltså hitta nya sätt att förhålla oss till hur en webbplats är strukturerad. För med site map(en) kommer även andra delar att dö, eller åtminstone bli svårt sjuka; förstasidan, kategorisidan eller vilken typ av olika startsidor som helst som hittills haft en närmast avgörande roll i hur man ta sig runt på webben kommer fortsättningsvis föra en tynande tillvaro i sajternas utkant.

Däremot ställer jag inte upp på deras lösning. För om ”alla” kan leverera ”bra innehåll” kommer inget innehåll bli tillräckligt unikt för att verkligen ge något. Det är som att säga att lösningen för att skapa bra TV är att klona Kunskapskanalen, BBC eller vilken annan kanal man nu tycker levererar kvalitativt innehåll, 2 000 000 gånger. Det funkar helt enkelt inte så. Tvärtom! TV får stå som ett lysande exempel på det.

Jag tror säkert Demand Media funkar som affärsidé, men inte som en idé för att lösa problemet med att man faktiskt måste lägga ner tid, pengar och kunskap om man ska ta plats.

En reaktion till “How much is too much?

  1. Well said my friend. Och det här är ett problem som är väldigt svårt att greppa då vi fortfarande ofta tänker i linjära strukturer. Men när den semantiska webben verkligen kommer till tals kommer det bli mer och mer argument.

    Vill också passa på att tacka för väl genomfört uppdrag i SF. Måste varit sjukt kul. Det var hur som väldigt kul att följa alla rapporter. Även om vi har varit dåliga på att ge feedbac :).

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.