Social media är inte en eller flera tjänster

Nina Åkestam som skriver Not another planning blog har gett sig in i att diskutera sociala media. Jag tycker Nina är väldigt duktig och smart för det mesta. Om ni inte läst bloggen tycker jag ni ska göra det.

I det här inlägget lutar sig Nina lite hårt på en artikel i AdAge där en höjdare på P&G ifrågasätter social media som kanal. Eller iaf en kanal värd att satsa sin surt förvärvade mediabudget på.

Nina säger bl.a. glatt:

”Det finns ingenting som heter sociala medier. För socialt umgänge är inte ett ett media.”

Det resonemanget skulle jag kunna köpa, men jag tycker det är något krystat. Att jämföra att käka lunch med den konversations- och rekommendationsdrivna kraften i de olika sociala media är att förenkla ner till en nivå som inte känns värdig för en av Sveriges mest lovande planners. Hon fortsätter sen med:

”Facebook eller bloggar är för tusan inte konstigare än telefonen eller brevet, som också i såna fall är sociala medier. Så varför skulle någon behöva experter på just de webbaserade umgängesplatserna? Logiken är ju samma överallt. Om något är intressant, pratar vi om det. Om inte, låter vi blir. Det har gällt all reklam och allt annat också för den delen överallt alltid.”

Visst är det så. Men nu har vi som jobbar med att få folk att köpa mer grejer (för det är det vi gör) inte möjlighet att göra reklam i telefon eller privata brev.  Om det gick skulle det garanterat göras. Vad jag minns fanns det en del försök med reklamfinansierad telefoni på 90-talet t.ex.

Som jag kommenterade på Ninas blog så är min spontana reaktion däremot att sociala medier snarare betecknar förflyttningen av trovärdighet. Från reklamskaparen/säljaren till köparen och dennes nätverk. Dvs det är något vi måste förhålla oss till. När vi köper reklam eller när vi skapar den.

Varför det behövs experter?

På Facebook, bloggar etc där vi (i motsats till telefon och brev) kan prata med våra kunder måste vi väl ändå fundera över vissa grundläggande frågor. Känns de här igen: hur, var, när och vad ska vi säga? Vad är intressant? För vem? Dvs precis det som Nina jobbar med. Men det krävs också en djup förståelse för ”kanalen” i sig. Det finns ett hantverk även här, precis som med film, print, dr, action.

Bakgrund:

Intervju med Ted MacConell i AdAge

John Battelles svar på AdAge artikeln.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.