Vi hade en intressant workshop på jobbet med en himla massa smarta människor i samma rum. Fick mig bl.a. att fundera en del på CSR som en del av affären för företag.
Det finns ju de företag där CSR i princip är affären, t.ex. GoodGuide, Watzon, Betterplace och (i viss mån även) Google. Till skillnad från Greenpeace, Amnesty et.al. har de tidigare nämnda som grundidé att faktiskt tjäna pengar och vara föregångare på CSR-området samtidigt. Det finns ingen motsättning i det, tvärtom. Att bygga sin affär på tjäna pengar men samtidigt vara juste är en nödvändighet i dag. För företag som AISO.net är det t.o.m. ett sätt att tjäna pengar och så klart att possitionera sig. De är ett hosting-företag som är helt bortkopplat från det vanliga elnätet och driver hela sin verksamhet med solenergi.

Vad gör vi andra då?
Frågan är om det här även kommer att förändra vad de ”vanliga” företagen gör online. Det kanske inte räcker att bara berätta om ens egen förträfflighet längre. För att sälja kanske företagen måste börja ge tillbaka. Någon kläckte uttrycket ”samhällsinspiration” och visst är det något sånt man kan se hända. Om företagen bidrar till att inspirera samhället (dvs medborgarna i det) att bli bättre så bygger det så klart varumärket.
Den stora utmaningen kommer ligga i att hitta ett område som är relevant både för företaget (att de verkligen kan bidra med något) och för konsumenten.
Min spontana känsla är att någon redan borde göra detta, men inget jag kan komma på. Tips välkomnas.