Unga nobbar tryckta nyheter

Allt fler unga läser nyheterna på Internet i stället för i en tryckt tidning. Andelen är ungefär densamma bland personer födda i Sverige och de som är födda i andra länder. Däremot är andelen högre bland män än bland kvinnor.

rapporterar SCB. Nej, det är inte jätteförvånande. Men om man tittar på tabellen (nedan) tycker jag att siffrorna är förvånandsvärt höga.

Andel personer som åtminstone till viss del läser nyheter på Internet i stället för i tryckt tidning, 2008, procent

Ålder/Födelseland

Totalt Män Kvinnor
Samtliga
59 64 54
Ålder
16-24 år
75 77 72
25-34 år
73 77 68
35-44 år
68 73 64
45-54 år
57 63 52
55-64 år
45 49 41
65-74 år
28 31 23
Födelseland
Sverige
59 63 55
Norden utom Sverige
66 80 57
Övriga Europa
61 70 55
Utanför Europa
56 61 51

Mer siffror finns hos SCB

2 reaktioner till “Unga nobbar tryckta nyheter

  1. Sen kommentar men, i ljuset av israels massaker av Gaza sa visar det sig att bloggar ar de basta kallorna till nyheter inifran. Traditionell media nekas intrade till dodszonen och ar igen tvugna att sitta fint i militarens kna och lapa i sig det de tillater. (Irak-insvasionen, nagon?) Papperstidningen (och den elektroniska kopian) ar hopplost ute. DN och SvD har overlevt tack vare twingly.

    Pisamt att jag blev 30+ innan jag upptackte bloggen i varlden. Men nu vet jag hur man gor.

    Gilla

  2. Bättre sent än aldrig. 🙂
    Tror däremot att vanliga papperstidningar inte är överflödiga men att de sysslar med fel grejer. De behöver bli tyngre, analysera mer och vara de som fördjupar. Att om tio år försöka förmedla färska nyheter via tryckta tidningar kommer vara helt meningslöst.
    Mer magasin, mindre tabloid alltså.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.