Sysomos har gett ut en väldigt intressant rapport där de listar de mest värdefulla varumärkena i världen (enligt Interbrands metod) och ställer det emot/tillsammans med hur de omnäms i sociala media.
Här är topp-10-listan:

Det jag kan tycka är intressant med den här tabellen är att det är så otroligt få industrier som är med. Egentligen är det bara det min mormor skulle kallat ”dataföretag” och biltillverkare. Sen är många av dessa mångsysslare, men ändå. Först från plats 12 och nedåt kommer resten; MacDonald’s, P&G (via Gillette), Luoi Vitton, Marlboro mfl.
Den andra intressanta dimensionen i rapporten är hur varumärken har omnämnts.

Illustrationen ovan visar vilka som omnämns positivt (grönt), respektive negativt (rött). Tycker det är en hel det överaskningar här. Att McD och Marlboro hamnar på rött känns väl inte så chockerande. Däremot Toyota. Upplever att det varit en mycket positiv buzz kring dem hur länge som helst. Kanske något som håller på att vända nu. Att Samsung hamnar på grönt känns inte helt otippat, men IBM, Cisco och Intel?
För mig representerar dessa;
- ganska så ointressanta varumärken utan emitionellt värde
- varumärken som egentligen bara ska funka. Funkar deras produkter/tjänster är det som förväntat, funkar det inte är det helt värdelöst
Jag förstår helt enkelt inte riktigt vad man ska säga för positivt. ”Idag funkade verkligen min Cisco-hub så jäkla bra!” känns kanske onekligen något långsökt.
Oavsett så är det en spännade rapport. MEN… Begränsningen i att bara titta på de största varumärkena gör att den riktigt intressanta frågan är bortsorterad från början:
Vilka företag är bäst på att etablera sina varumärken online?
Plast för åsikter, förslag och idéer nedan.
En reaktion till “Bäst på sociala media?”