Ticnet – ni förlorar pengar

Igår skulle jag beställa biljetter till HIF-AIK på Råsunda. Från AIK blir man rekommenderad att köpa biljetterna via Ticnet.se. Det borde dom verkligen sluta med.

Jag har gjort det någon gång förut, men det var länge sen. Måste säga att jag inte mindes hur dåligt det var. Har ju tidigare gnällt en del på ComHem, men i jämförelse är deras ”Mina Sidor” ett under av användarvänlighet.

Det som fascinerar mig är att Ticnets enda uppgift är att sälja biljetter. Det är det Ticnet lever på. Och om folk ger upp innan de köpt sin biljett… Ja, då tjänar de inga pengar. Vad värre är är att Ticnet verkar ha monopol på försäljningen. Det finns helt enkelt ingen annan aktör att beställa från online.

Ticnet är en del av det amerikanska jättebolaget TicketMaster som hade en omsättning på $355 mil under tredje kvartalet 2009. 53 % är biljetter till konserter och 19 % till sport. Till skillnad från sitt svenska dotterbolag har Ticketmaster.com ett ganska bra bokningsförfarande. Enkelt, snyggt och hyggligt intuitivt. Ska sägas (i rättvisans namn) att jag inte testat betalningsförfarandet.

Hitta lediga biljetter
När jag väl hittat matchen vill jag så klart få fram vilka platser jag kan köpa. Till den här matchen fanns det åtta olika biljett-typer i tio olika sektioner att välja på. Dessa väljer Ticnet att ställa upp i en mycket märklig matris. Uppgiften här är alltså väldigt, väldigt enkel. Det enda jag behöver svara på är: Hur många biljetter vill du ha och var vill du sitta? Nedan ser du hur Ticnet väljer att lösa det.

Sök biljetter
Sök biljetter

Jag vill påstå att här finns en klar risk att många ger upp redan här. Det är nämligen anskrämligt krångligt. Och om folk ger upp, förlorar Ticnet så klart pengar. Hos moderbolaget Ticketmaster.com förstår man det. Samma frågor men en helt annan lösning:

Snyggt löst
Snyggt löst

Snyggt, enkelt och lätt = färre förlorade kunder.

Bestämma och beställa
Även nästa steget är väldigt krångligt. Och märkligt. Det första som händer är att jag får upp den här rutan:
sokning_pagar

När jag klickar på ”ok” händer ingenting. Inte heller när jag gör om sökningen och inte klickar. Det här verkar faktiskt vara någon typ av felmeddelande, för efter ett par tappra försök lyckas jag komma vidare – fast då utan att ha sett den här rutan. (Vid det här laget har jag även bytt webbläsare, från FireFox till Safari.)

Väl vidare hamnar jag i det här:

obegriplig_oversikt

Jag skulle vilja påstå att en normalt funtad människa hade gett upp långt innan man kom hit. Om de inte gjort det så skulle de garanterat göra det nu. Och om folk ger upp här förlorar Ticnet så klart pengar.

Den här bilden säger mig nämligen ingenting, annat än att ticnet tycker att jag ska ha de här platserna. Jag har i det här läget inget att välja på. Iom att jag gått på Råsunda några gånger så vet jag t ex att det står en stolpe mitt framför de här platserna. Jag skulle alltså vilja ha ett par andra val. Eller åtminstone information om att stolen står där. Men nej. Det är detta eller att börja om. Inget av alternativen känns speciellt lockande.

I det här steget är inte heller Ticketmaster.com speciellt bra. Men de har ett par bra features (notera timern som visar hur lång tid du har på dig innan du förlorar platserna) och det är mycket mer begripligt då jag känner igen mig från tidigare steg.

Bild 2

Snyggt, enkelt och lätt = färre förlorade kunder.

Betala
Nu hade jag lovat en yngre familjemedlem att vi skulle gå på matchen, så att ge upp var tyvärr inget alternativ. Men igen, om folk ger upp förlorar Ticnet så klart pengar.

Så jag tog platserna bakom stolpen och gick vidare till betalningen. Här erbjuds jag ett antal alternativ, vilket är bra. Men av någon outgrundlig anledning kan jag inte betala med kort om jag vill hämta ut biljetterna hos ett vanligt ATG-ombud. Då måste jag betala via banken. SEB, Nordea eller Handelsbanken för att vara exakt. Problemet är att jag inte är kund i någon av de bankerna längre. Då kan jag bara välja att hämta ut biljetterna hos ett Ticnet-ombud. I det här fallet råkar det vara samma ställe som jag skulle kunna köpt biljetterna på över disk, AIK-shopen på Råsunda. Det betyder alltså att jag spenderat nästan 40 minuter på att försöka beställa biljetter från samma ställa som jag ska hämta dom på. Dags att ge upp? You bet! Och om jag ger upp förlorar Ticnet så klart pengar.

Nu gav jag inte upp. Nej, driven av någon slags machocistisk ådra fortsatte jag. Jag var ju så nära nu, eller? Då Master Card tydligen infört någon extra säkerhetspärr (som jag ombads kontakta min bank för att förstå) var jag tvungen att byta till ett Visa-kort istället.

Klara besked?
Klara besked?

När jag väl gjort det, skrivit in nummer, månad, år och CSV (igen) så får jag ett sista besked om att det nu är klart och biljetterna köpta. (Edit: Ticnet använder Dibs som tydligen dras med vissa problem) Men inte heller det var helt otvetydigt.

bekraftelseDet sista jag får veta är alltså att något är fel. Kalla mig petig men jag tror verkligen inte att det är ett bra sätt att avsluta på. Det gör knappast att jag känner någon större längtan att använda tjänsten igen. Så nu när jag ska köpa biljetter till på onsdag så går jag ner och köper dom på plats istället. Och nu, när jag till slut ger upp förlorar Ticnet så klart pengar.

2 reaktioner till “Ticnet – ni förlorar pengar

  1. Pingback: ydring
  2. Jag försökte köpa tre biljetter till cupfinalen via Ticnet på Råsundas onumrerade Norra läktare, men eftersom de (enligt Ticnet) var slut så blev jag rekommenderad att sitta på Östra sektionen (längst upp i hörnet).
    Efter mycket svärande tänkte jag att jag skulle bocka i att jag accepterade spridda platser (på den onumrerade) på Norra läktaren. Då funkade det! Bra system…

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.