iPad – visst men vad händer med navigationen?

Apple lanserar fler och fler lyckade produkter. För ett par timmar sen släpptes iPad. Det finns redan 10 000-tals twitter-inlägg, blogg-poster och artiklar om dess förträfflighet och brister så jag tänkte kommentera en annan fråga.

Vad ska Apple göra med navigationen på sina sajter?

Apple top-navRedan idag börjar det bli lite krystat när man klämmer in iPod och iTunes som ett val och nu måste alltså iPad in också. Kanske även iBooks?

Tyvärr tror jag att Apples underbart rena navigering är dödsdömd. Visst det kanske går att trycka ihop det lite, men det blir ändå en nödlösning. Nu kan man väl (utan att ta i för mycket) tro att våra vänner i Copertino antingen redan har en lösning eller kommer hitta på något riktigt bra.

En trivial fråga tänker ni kanske. Tvärtom säger jag. Varenda webbdesigner sneglar på Apple och kopierar (mer eller mindre oblygt) det de gör. Så håll ögonen öppna och se hur effekterna från äpplet sprider sig.

PS.
Vill du läsa mer om iPad går du med fördel till Wikipedia. Är grymt imponerad av att Apples PR-folk levererade en så fullödig artikel i princip exakt samma sekund som den lanserades. Hatten av!

3 reaktioner till “iPad – visst men vad händer med navigationen?

  1. Pingback: Johan Ydring
  2. En relevant fundering Johan!
    Ngn skulle säkert svara att lösningen hetter etiketter (tags) och sök. Men i det här sammanhanget funkar inte det anser jag.
    Varför klämma in allt på en site? Lösningen borde vara diversifierade siter för olika produkter/ändamål. Naturligtvis med relevanta korslänkningar etc sins emellan.

    Gilla

  3. Ja, det är helt klart en lösning.
    Verkar dock gå tvärt emot hur Apple ser på sitt varumärke. Det allsmäktiga äpplet är en, bara en. On- och off-line.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.