Nätet som solsystem

Det jag skulle vilja lägga till den diskussion Björn Alberts så elegant beskriver, att varumärken behöver verka i en sfär, är en diskussion kring fokus och centrum.  Har under veckan försökt komma på ett sätt att beskriva det jag menar och här kommer resultatet.

Jag är den första att skriva under på att vi måste prata om närvaro och inte webbplatser. Det är också något som går att prata med de flesta om nu. Det är inte alltid lätt, men det går. Här har vi hypen kring sociala medier att tacka. Den har fått många att lyfta blicken och i alla fall ana att det finns något annat, något större precis där bakom horizonten av den egna domänen.

Att se på sig själv, sitt varumärke och det runt omkring en som något annat än centrum är en utmaning. Det har det alltid varit och det har visat sig i allt från stora, omvälvande frågor; att solen faktiskt inte snurrar runt jorden, till betydligt mindre; att min kund inte bryr sig ett dugg om våra fantastiska produktionsprocess innan den faktiskt ger resultat på kvalité eller pris (om ens då).

Fenomenet kan enkelt beskrivas som ett ”inifrån-och-ut-tänk” och är allt annat än ovanligt. Det touchar även det som ibland inom mediateori kallas för proximity effect. Alltså att vi bara kan, vill eller har förmåga att ta till oss det som är oss nära. Men också att vikten av detta blir oproportionerligt stor.

Med bilden av ett solsystem i bakhuvudet skulle jag vilja beskriva den allmänna synen på nätet som medeltida. Jorden, våra egna kontrollerade webbplatser, är alltid centrum. Visst finns det annat därute, av olika storlek och med olika effekt på oss, men det råder ingen tvekan om att dessa himlakroppar kretsar kring oss.

solsystem1.005

Även om jag med säkerhet kan säga att det här sättet är fel sätt att närma sig en lyckad närvaro på nätet är inte svaret på hur det borde se ut helt givet. Till skillnad från vår fysiska värld skiftar nätets planeter i vikt och storlek beroende på vem som tittar. Däremot skulle jag vilja påstå att solen, centrum för vårt system, alltid är den samma: Sök.
[Solsystem 2]
Det viktiga att ta med sig är att en planet kan ha mycket större dragningskraft för vissa varumärken men betydligt mindre för andra.
Ytterligare en viktig sak är att om vi vågar tittar ännu närmre ser vi att dessa planeter inte bara är planeter. De är snarare egna solsystem i sig.  De grenar ut sig och fördelar sig i nya mikrokosmos – och de växer ständigt. Det gäller även vår absoluta närhet, våra egna sajter. Nya tillkommer, andra försvinner och med lite tur, övertygelse och skicklighet lyckas vi hålla ihop det hela.
Som tur är har vi sök som håller ihop det hela. Oavsett om den heter Google, Bing, Social Search eller Wolfram. Vi är alla soldyrkare innerst inne.
[Solsystem 3]

Även om jag med säkerhet kan säga att det här sättet är fel sätt att närma sig en lyckad närvaro på nätet är inte svaret på hur det borde se ut helt givet. Till skillnad från vår fysiska värld skiftar nätets planeter i vikt och storlek beroende på vem som tittar. Däremot skulle jag vilja påstå att solen, centrum för vårt system, alltid är den samma: Sök.

solsystem2.005

Att sök är viktigt är ingen nyhet. Heller inte speciellt kontroversiellt att hävda. Det viktiga att ta med sig är att en planet kan ha mycket större dragningskraft för vissa varumärken men betydligt mindre för andra.

Ytterligare en viktig sak är att om vi vågar tittar ännu närmre ser vi att dessa planeter inte bara är planeter. De är snarare egna solsystem i sig. De grenar ut sig och fördelar sig i nya mikrokosmos – och de växer ständigt. Det gäller även vår absoluta närhet, våra egna sajter. Nya tillkommer, andra försvinner och med lite tur, övertygelse och skicklighet lyckas vi hålla ihop det hela på ett sätt som gör att ljuset når fram och våra kunder med det.

solsystem3.006.006

Mekanismerna bakom ”söket” påverkas och påverkar alla delar av vårt universum. Hur det än ser ut. Därför är det så viktigt att ha kartan på plats. Och därför är det så viktigt att se vad som är centrum i just vårt universum. På så sätt hjälper vi solen att lysa starkare. Oavsett om den heter Google, Bing, Social Search eller Wolfram. Vi är ju alla soldyrkare innerst inne.

PS.
Själv är jag inte med i Daytonas bloggtävling YABA och slår därför ett slag för att ni röstar på Björn som ständigt inspirerar och levererar.

15 reaktioner till “Nätet som solsystem

  1. Pingback: Johan Ydring
  2. Bra utveckling av en bra grundidé som hänger ihop med mycket annat, t ex ”tribes” som Seth Godin gillar att prata om.

    Så, förutom att prata om ”landskapet” kanske man ska få in dimensionen vilka som befolkar dessa planeter och vilka typer det finns.

    Du får helt enkelt börja jobba i 3D för att få med alla dimensioner som finns.

    Gilla

  3. Håller med. Det finns alltid fler dimensioner. Frågan om ”målgrupp” är ju alltid viktig och inte minst hur man får dom engagerade och intresserade. Ytterligare ett spår är att man förmodligen inte får bäst effekt om man kommunicerar likadant på alla planeter. De har sina egna språk och kulturer man måste ta hänsyn till.

    Gilla

  4. Pingback: Stefan Tell
  5. Pingback: Johan Ydring
  6. Pingback: Björn Alberts
  7. Intressant metafor Johan. Det här tror jag att du kan bygga vidare på. Antar att presentationen på Slideshare är ett resultat av att du har varit och talat med/för någon.
    Tydligt och bra. Det öppnar upp för många tankebanor i olika riktningar.
    Tack för att du tipsar om min blogg i Yaba!

    Gilla

  8. Pingback: Johan Ydring
  9. Tack för kommentaren Björn.
    Presentationen är som du anar en utveckling av en grej jag drog tidigare i veckan.

    Gilla

  10. Pingback: Haris Cejvan

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.