En som kan sociala medier – utan att veta om det

Har tjatat en del om den här killen, men jag tycker det är värt att ta upp igen.
Mark Michalek säljer bilar och hans motto är: ”Make a friend, sell a car, make money.”

Jag tycker det är ett utmärkt förhållningssätt även kring sociala medier (eller vilken annan relation som helst faktiskt).
Tilliten måste skapas innan man börjar sälja. Ge dom nåt de har nytta av och något att prata om. Make a friend. Sen kan man tänka på resten.

Alltså snarare: ”Vi kan lära dig ett par bra trick för att använda [din produkt] på ett effektivare sätt” än ”Få 30 % rabatt på första fakturan”. Det måste komma senare.

Det mest spännande är att de som är riktigt, riktigt bra på konversationsmarknadsföring (sociala media)  tänker/planerar det inte. De gör det bara. Inte som en del av en uttänkt plan utan av intresse och verkligt engagemang. Därmed inte sagt att det inte går att planera eller att en del planerade saker också kan bli bra.
Några sköna fakta och citat från Michalek:

“Typically, car salespeople will sell between 10 and 15 cars a month. Michalek sells an average of 37 cars each month. On his best day, last June, he sold 13 cars.”

“He stays in touch with the 3,450 customers he has sold cars to. These previous customers steadily send him new customers, and he rewards them with a ”bird dog” fee.

”I give out my business card and I tell people, ‘These are like Vegas chips,'” he said. ”‘If you send me a customer, I’ll pay you a fee,'” of $100.”

“Over the last 10 years, Michalek has seen customers becoming more educated by reading information on Web sites like Edmunds.com.

”I don’t have a problem with that,” he said. ”In my eyes that saves time. Because of my reputation, people call me up and say, ‘This is what I want, do you have it?’ And I make a deal over the phone.””

Resten finns här: http://www.edmunds.com/advice/strategies/articles/46946/article.html

Tror att jag även promotat Miccos tokbra inlägg tidigare ” Vad är produkten och vad är varumärket?”, men här finns det iaf om ni missat det
http://micco.se/2010/03/vad-ar-produkten-och-vad-ar-varumarket/

10 reaktioner till “En som kan sociala medier – utan att veta om det

  1. Pingback: Johan Ydring
  2. Pingback: Andre Hellström
  3. Pingback: Micco Grönholm
  4. Pingback: Mats Björk
  5. Pingback: Kjell Lundqvist
  6. Pingback: Rebecka Beiersdorf
  7. Pingback: TotalMarketing.se
  8. Pingback: Johan Ydring

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.