Rätt betalningsalternativ, snygg sajt och SEO avgörande för e-handel

Har precis fått händerna på DIBS e-handelsindex för 2010. Det är en imponerande samling data som sammanställts. Den bygger på intervjuer med över 4 000 Internetanvändare i Sverige, Danmark, Norge och Finland och 634 intervjuer med e-butiker i Danmark, Norge och Sverige. Självklart innehåller den därför en hel del guldkorn för alla oss som jobbar med e-handel.

E-handeln mår bra

E-handel växer och beräknat på inköp gjorda de senaste sex månaderna kommer den totala omsättningen i norden att uppgå till ganska fantastiska 225 miljarder i år. Det fördelas så här mellan länderna:

  • Sverige: 66 miljarder
  • Norge: 58 miljarder
  • Danmark: 52 miljarder
  • Finland: 39 miljarder

Per capita uppskattas konsumtionen till 9 259 kr i Norge, 7 161 kr i Danmark, 5 630 kr i Sverige och 5 573 kr i Finland under de senaste sex månaderna. Som sagt, imponerande siffror. Danmark och Norge imponerar mest, inte minst för att hela 95% av alla med tillgång till Internet handlat på nätet under de senaste sex månaderna.

Handlarna själva ser också mycket ljust på framtiden. 90% av de svenska och 87% av den norska e-handlarna räknar med att öka försäljningen under det kommande året. Bara 2% av de svenska e-handlarna förväntar sig lägre försäljningen.

Några slutsatser

Här följer ett fem slutsatser jag dragit av rapporten:

1. Ha rätt betalningsalternativ

En av de saker som överraskade mig var betydelsen av att ha ”rätt” betalningsalternativ. 35% av konsumenterna upplever detta som en förutsättning för ökad e-handel. Men det intressanta kring betalningsalternativ är att det visar sig vara den dominerande orsaken till att inte avsluta ett köp. Helt enkelt, om jag inte får betala på ”mitt sätt” går jag någon annanstans. De populäraste betalningsmetoderna är:

  • Kort (33%)
  • Banköverföring (30%)
  • Faktura (28%)

Jag blir lite förvånad att banköverföring kommer så högt. Min upplevelse är att det är alldeles för krångligt. En intressant reflektion är att internationellt erkända tjänster som PayPal är inte med. Men det kan ju även bero på beställaren av rapporten. Edit: ”Paypal ligger under mikrobetalningar(4%) i det frågeformulär som konsumenterna fick. Kunde kanske varit tydligare!” säger Patrik Müller på Dibs.

2. Satsa på ”Heavy Spenders”

En Heavy Spender definieras som en person som gör inköp online för mer än 10 000 kr per sex månader. Under de senaste sex månaderna har 16% av de svenska e-konsumenter varit Heavy Spenders och dessa har stått för 58% av den svenska e-handelsmarknaden. Att hitta vägar att locka dessa till just dig känns givet.

3. Lägre leveranskostnader

Bland de faktorer som nämns av konsumenterna är minskade leveranskostnader (59%) en av de viktigaste drivkrafterna för ökad e-handel. Det enda som rankas högre är lägre priser. Att hitta sätt att få ner leveranskostnaderna verkar alltså vara en väg mot ökad omsättning.

4. Bygg varumärke och SEO

60% av konsumenterna anger att de börjar leta i butiker som de har använt tidigare. Så visst är kännedom och förtroende fortfarande viktigt. En tredjedel (34%) av de svenska konsumenterna undviker en e-handlare de inte känner igen.

Samtidigt är sökmotorer till stor del centrum för e-handel och vägleder ett stort antal konsumenter. 59% av de svenska konsumenterna brukar använda en sökmotor för att hitta shopping.

Även prisjämförelsesajter är viktiga. 54% av de svenska konsumenterna använder prisjämförelsesajter.

5. Helt och rent

Att över 81% av konsumenterna använder inte e-handlare som verkar opålitliga är kanske inte så förvånande. Men ack så viktigt. Det framkommer nämligen att 65% av konsumenterna inte handlar på webbplatser som de uppfattar som ”dåliga”. Exakt vad dåliga betyder får vi inte reda på, men som i det flesta fall handlar det säkert om en mix mellan användbarhet och design tillsammans med att tekniken verkligen fungerar. I det här fallet uppger även 66% att det inte handlar om att butiken saknar ”rätt” betalnings- alternativ.

Summa summarum

”En framgångsrik e-handlare når ut med sitt varumärke, kommunicerar tillförlitlighet, har en bra hemsida och erbjuder rätt betalningssätt.”

Vill du fördjupa dig i hela rapporten finns den att ladda ner här: DIBS e-handelsindex för 2010

9 reaktioner till “Rätt betalningsalternativ, snygg sajt och SEO avgörande för e-handel

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.