90% av er är idioter. Erkänn! #sime10

Strax innan lunch glider Alexander Bard och Andrew Keene upp på scenen. Nu förväntar jag mig provokation och de levererar. De jag blir väldigt undrande över är hur folk kan gå ut nu? De har precis segat sig igenom dragning 1A från sponsorerna och annan ganska slätstruken smörja, men nu väljer de att gå ut. Märkligt.

Bard börjar med att konstatera att det finns två problem med allt som görs på nätet:

  1. Narcissism – alla tror dom är bäst och tar sig därför rätten att sprida sin dynga över världen
  2. Naivitet – vilket skapar narcisistens världsbild.

Om naivitet har även Keene ett och annat att säga. Enligt honom är det grundläggande problemet att folk inte tänker tillräckligt. Helt enkelt, folk är (i stort) idioter. När Keene sen fortsätter ösa på med uttalanden som ”Information kan inte vara fri. Det skulle bli katastrof”, vi styrs av  ”Information communists” och ”Folk måste få betalt” för vad de gör knorras det en hel del i stolarna runt mig.

I princip är det han säger att folk måste inse att de är mediokra. Han frågar till slut, rakt ut i publiken: ”hur många här inne erkänner att de är mediokra?” Inte en hand upp, men en hel del skratt. ”Varför skrattar ni? Varför kan ni inte erkänna att ni är mediokra?”

Bard och Keene är inne på något intressant. Finns det verkligen en vinst i att folk delar med sig av all möjlig skit de kommer på? Låtar på MySpace, foton på Flickr och tanklösa, inåtvända blogginlägg. Ska man verkligen säga saker bara för att man kan bli hörd? Bard menar att det vi ska ha är Talent Generated Content istället för User Generated Content. Men det betyder också att vi ska betala för det.

Att internet skapar nya klasser är ingen ny idé. Det blir dock en intressant vinkel när Bard vänder det till att ”den nya underklassen” är de som har tid att göra av med och de är därför bara de som har tid att använda all den skit som kommer ut, t ex location-tjänster. Keene tillägger att  ”The upperclass will buy privacy!” De kommer alltså bara vara de som har råd (som jag tolkar det främst intellektuellt) att stå utanför den nya delningshysterin.

Oavsett om man håller med herrarna eller inte så är de intressanta frågor de tar upp. Själv är jag långt från övertygad. För att göra det hela lite mer intressant hade det varit på sin plats att ha någon på scen som hade en anna  åsikt.

16 reaktioner till “90% av er är idioter. Erkänn! #sime10

    1. Intressant undersökning. Ska ge den lite mer tid och tanke inom kort. Spontant tycker jag den snarare handlade om det som Stefana Brodbent pratade om; vilka vi pratar med, i vilka kanaler och varför.

      Det Bard/Keene gick på om var snarare vilka som bidrar med information. Att givarkulturen på nätet snarare fördummar än förkovrar. Det är ju en minst sagt tveksam tes om man tittar på t ex Wikipedia men inte fullt lika om vi istället ser på MySpace.
      Bard/Keene tycker jag representerar en elitistisk tankebana. Enkelt uttryckt: ”90% är idioter och producerar skit och de bör hålla sig borta från att stå i vägen för de 10% som gör någon vettigt”

      Gilla

    1. Är ganska säkra på att de inte anser sig mediokra. Tror inte heller de bryr sig särskilt mycket om vad andra tycker. Att vara självupptagen och medioker är iof inte samma sak 🙂

      Gilla

  1. Vad intressant att läsa dina sammanfattningar när jag själv inte varit där. Tack!

    Utan att varken ha varit där eller läst det du skrivit jättenoga: Skulle man inte kunna förenkla det hela med att säga att ”människor” är precis som ”människor” är, oavsett om det är på nätet eller ej. Vissa hörs mer, andra mindre. Och det är inte alltid att de som hörs mest är de som har mest att säga?

    Intet nytt under solen? 🙂

    Gilla

    1. Ja på sätt och vis. Det som är skillnaden är möjligheterna att göra sig hörd. Att ”alla” nu kan höras och synas brukar betraktas som något positivt där är goda exempel som Wikipedia är enkla att lyfta fram för att att visa på nyttan.

      Men den öppenheten en baksida. Alla blir musiker, artister, konstnärer och debattörer på samma scen blandas självklart högt, lågt, underbart och förskräckligt och det blir upp till varje konsument att avgöra vad som är mediokert och inte.

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.