Social media mystery shoping

Vill dela med mig av en upplevelse efter en liten turné igår. Det kan nog närmast kan beskrivas som ett slags ”mystery shoping”  i sociala medier. Så här var det…

F.d. kollegan Mårten och jag var på ett event igår. Det var avgångseleverna på Hyper Island fixat. Efter att vi varit där och minglat en stund drog vi vidare till härliga restaurang Djuret. I.o.m att vi båda är sociala-media-nördar så checkar vi så klart in, via 4sq, Fejjan och ut på Twitter.

Hilton på Slussen är aktiva Twittrare och börjar fråga oss hur det är. Mårten svarar genom att posta bilder på maten

Här kunde det ju slutat men nu hade ju vi druckit ett och annat glas vin vilket gjorde att vi var lite mer på hugget. Efter ett antal tweets fram och tillbaka om bikupor och annat så går jag rakt på sak:

Hilton svarar:

Nu har såklart Hilton två nya glada gäster på väg. Så om man vill prata om hur det kan löna sig (i $) att twittra så är det här ett bra exempel. När vi väl var där så checkade vi in och fick då det här.

Det är så enkelt och så snyggt gjort. Vi gick dit hämtade kuvertet, snackade med trevliga Keith och det blev hel del goodwill. T.ex. några glada tweets från mig:

Några från Mårten:

Och en fin bild på kuvertet med två frukostbiljetter i:

So far so good… Men nu kommer plötsligt Peter Erikson, General Manager för hotellet, in i bilden:

Både jag och Mårten hade verkligen lovordat de bakom @hiltonstockholm under kvällen och blev mer än lite förvånade över det här. Vi anser oss båda ha hygglig koll och var ganska överens om att det här var ett skolboksexempel på hur man kan använda Twitter. Peter verkade dock inte tycka att det var så lyckat. Varför är ett mysterium.

Vår reaktion på detta:

Tyvärr så förtar ju den här typen av klavertramp ganska mycket av det som varit bra innan. Självklart kan det ligga en massa annat bakom, men det spelar liksom ingen roll. Man måste ju undra; vad skulle Peter in i den här konversationen att göra?

Till Peters försvar så kom det en snabb pudel.

Hur slutade det hela då? Vi tävlade ut biljetterna så klart. Något tydligen även Peter tyckte var en bra idé.

Trevlig helg. Vi ses på Eken! 🙂

 

 

6 reaktioner till “Social media mystery shoping

  1. Pingback: Johan Ydring
  2. Pingback: skanman
  3. Haha, fantastisk konversation och visar på styrkan I sociala medier. Mitt inlägg var väldigt ironiskt menat men det framkom tyvärr inte så tydligt… Vi hade tidigare under kvällen haft en twitter konversation ang @hiltonstockholms omplacering till grovdisken efter att ha erbjudit mina tjänster som personlig ombäddare för våra gäster, också det med humor. Därav min kommentar. Kul att ni ser konversationen som skolboksexempel och vi fortsätter att arbeta på att bli ännu bättre. Vi ses på frukost! JAG tycker att vi har stans bästa!

    Gilla

  4. Pingback: Johan Ydring

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.