Eurobest – några intryck

Efter att ha tillbringat en nästan en vecka i Lissabon på årets Eurobest vore det ju själva fan om man inte kunde komma hem, om inte insiktsfull så i alla fall inspirerad. Tyvärr blev jag inte direkt blåst av stolen en enda gång och tyvärr var det alldeles för mycket strul med tekniken. Något som inte känns riktigt värdigt för en tillställning av den här digniteten.

Tre dagars seminarier med några av världens främsta reklamskapare kan sammanfattas så här:

Vi jobbar inte med reklam längre, det är en dialog nu. Konsumenten är en vän och måste behandlas som en sådan. Vi måste göra något som är relevant för att det ska fungera och komma igenom bruset.

Siffror i all ära men stor och riktigt bra reklam kommer inte ur insikter, det kommer ur fri kreativitet och det måste vi se till att få utrymme till. Fast är det reklam vi gör? Vad är t.ex. Twelpforce? Eller Sneakerpedia? Är det en kundtjänst, en CRM-modul, en kampanj över tid eller något helt annat?

Förut var reklam som att spela bowling; man siktade och träffade 8, 9 käglor. Nu är det ett flipperspel; man sätter bara bollen i rörelse sen vet man aldrig hur det går (den här liknelsen drogs minst tre gånger)

Sociala medier!!! Glöm inte det. Och inte gamification heller. Allt ska vara spelbart, delbart, prata-om-bart.

Sen är vi lite osäkra på vilka roller vi ska ha, men vi behöver förmodligen någon som förstår teknik också”

Det låta förmätet t.o.m. nedlåtande. Det är det inte. Inte bara. Jag håller med om mycket. Och visst är Wieden/Kennedy, Coca Cola, AKQA, Contagious och de andra stundom både kloka och roliga att lyssna på men det hade ju varit kul med någon som vågade ta i lite. Utmana.

Det lysande undantag var Japanska Party. En byrå som inte kallar sig för reklambyrå utan Creative Lab. Party är tvärsäkra på sina roller. De har övergett den traditionella modellen med AD+Copy och har team bestående av CD+TD (Technical Director).

De är också hyggligt kritiska till mycket av det som görs av andra byråer. ”Vi gör inte skit för skit” säger Masashi Kawamura. Resultaten blir kompromisslösa och fantastiska. Så vad passar bättre än att avsluta med de här filmerna för Japansk NTT Docomo och Nike. Äkta, kreativa, delbara, prata-pm-det-bara hela vägen.
 

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.