Har funderat en del på vad en idé är värd. Har suttit med en av de stora Stockholms-byråerna och diskuterat just det i veckan. Grundproblemet är att jag tycker det känns svårt att motivera att lägga ut nästan en halv miljon på en idé som
1) inte är framtagen än, och jag alltså inte vet om jag gillar
2) som jag inte har en aning om huruvida den funkar eller inte.
Frågan är; kan man jobba med idéarbete på provision?
I det här fallet gäller det alltså en online-kampanj som ska komplettera övrig kommunikation. Jag tror mig ha ganska tydliga mål med vad kampanjen ska uppnå:
- den ska ses av ett stort antal personer
- dra si och så många av dessa till sajten
- få X att exponeras för ett antal produkter
- i bästa fall omnämnas i Y antal tidningar etc etc.
Borde man då inte kunna säga:
”Ok, ni får 100 000 garanterat. Efter det är det bara resultat som räknas. Varje view är värd 0,2 kr, varje besök till sajten 2 kr, varje extra visad sidan 5 kr, omnämnande i DI, DN och SvD är värt 15 000 styck, Resumé, Dagensmedia och InternetWorld är värda 5 000, övriga tidningar 1 000:-. Taket ligger på 600 000 kr. Kör!”
Till skillnad från ”vanlig” reklam har ju vi som jobbar med online möjlighet att faktiskt med hyggligt stor precision visa på om något funkat som tänkt eller inte.
Lämna en kommentar