En som kan sociala medier – utan att veta om det

Skrivet i

av

Har tjatat en del om den här killen, men jag tycker det är värt att ta upp igen.
Mark Michalek säljer bilar och hans motto är: ”Make a friend, sell a car, make money.”

Jag tycker det är ett utmärkt förhållningssätt även kring sociala medier (eller vilken annan relation som helst faktiskt).
Tilliten måste skapas innan man börjar sälja. Ge dom nåt de har nytta av och något att prata om. Make a friend. Sen kan man tänka på resten.

Alltså snarare: ”Vi kan lära dig ett par bra trick för att använda [din produkt] på ett effektivare sätt” än ”Få 30 % rabatt på första fakturan”. Det måste komma senare.

Det mest spännande är att de som är riktigt, riktigt bra på konversationsmarknadsföring (sociala media)  tänker/planerar det inte. De gör det bara. Inte som en del av en uttänkt plan utan av intresse och verkligt engagemang. Därmed inte sagt att det inte går att planera eller att en del planerade saker också kan bli bra.
Några sköna fakta och citat från Michalek:

“Typically, car salespeople will sell between 10 and 15 cars a month. Michalek sells an average of 37 cars each month. On his best day, last June, he sold 13 cars.”

“He stays in touch with the 3,450 customers he has sold cars to. These previous customers steadily send him new customers, and he rewards them with a ”bird dog” fee.

”I give out my business card and I tell people, ‘These are like Vegas chips,’” he said. ”‘If you send me a customer, I’ll pay you a fee,’” of $100.”

“Over the last 10 years, Michalek has seen customers becoming more educated by reading information on Web sites like Edmunds.com.

”I don’t have a problem with that,” he said. ”In my eyes that saves time. Because of my reputation, people call me up and say, ‘This is what I want, do you have it?’ And I make a deal over the phone.””

Resten finns här: http://www.edmunds.com/advice/strategies/articles/46946/article.html

Tror att jag även promotat Miccos tokbra inlägg tidigare ” Vad är produkten och vad är varumärket?”, men här finns det iaf om ni missat det
http://micco.se/2010/03/vad-ar-produkten-och-vad-ar-varumarket/

Etiketter

Kategorier

10 svar till ”En som kan sociala medier – utan att veta om det”

  1. Kamurshol: En som kan sociala medier – utan att veta om det http://bit.ly/93hZq8

    Gilla

  2. En som kan sociala medier – utan att veta om det – http://b2l.me/vpn48 RT @ydring

    Gilla

  3. […] This post was mentioned on Twitter by Johan Ydring, Andre Hellström. Andre Hellström said: En som kan sociala medier – utan att veta om det – http://b2l.me/vpn48 RT @ydring […]

    Gilla

  4. En som kan sociala medier – utan att veta om det – http://b2l.me/vpn48

    Gilla

  5. RT @AndreMploy: En som kan sociala medier – utan att veta om det – http://b2l.me/vpn48 RT @ydring

    Gilla

  6. RT @the_brand_man: En som kan sociala medier – utan att veta om det – http://b2l.me/vpn48

    Gilla

  7. RT @the_brand_man: En som kan sociala medier – utan att veta om det – http://b2l.me/vpn48

    Gilla

  8. RT @the_brand_man: En som kan sociala medier – utan att veta om det – http://b2l.me/vpn48

    Gilla

  9. Tack för alla fina RT:s på: En som kan sociala medier – utan att veta om det – http://b2l.me/vpn48 @the_brand_man @andremploy @matsbjork mfl

    Gilla

  10. […] En som kan sociala medier – utan att veta om det – hade nästan glömt bort världens bästa bilsäljare. Magi. […]

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.