För ett tag sen hade Nina ett intressant inlägg om sociala media på Not another planning blog. Det blev en del diskussion som bl.a. jag gav mig in i.
På NY-times finns en ganska intressant artikel där Procter & Gambles marknadschef pratar om att de helt ska sluta annonsera på sociala nätverk. Gillar beskrivningen av skillnaden mot t.ex. Googles Adwords:
Ads that run on Google and other search engines are a profitable exception because their visitors are often in a buying mood.
Hela det här dockar faktiskt ganska bra in med det Nina sa i sitt inlägg.
Jag tycker att företag ska sträva efter att göra världen bättre. Med sina produkter, med sina tjänster, med sin reklam. Ett påtvingat samtal gör inte världen bättre.
Visst, lite reklam-pretto är det. Men ändå ligger det något i det.
Även de goda vännerna på Church of the Customer har tagit upp detta. Gillade deras reflektion:
Is a brand just stuff, or is a brand made up of people?
It’s both.
Advertising is the proxy of the brand manager, but social networks ignore proxies. Social networks remove the degrees of separation between people.
Lämna en kommentar