Sluta annonsera på Facebook

För ett tag sen hade Nina ett intressant inlägg om sociala mediaNot another planning blog. Det blev en del diskussion som bl.a. jag gav mig in i. 

På NY-times finns en ganska intressant artikel där Procter & Gambles marknadschef pratar om att de helt ska sluta annonsera på sociala nätverk. Gillar beskrivningen av skillnaden mot t.ex. Googles Adwords:

Ads that run on Google and other search engines are a profitable exception because their visitors are often in a buying mood.

Hela det här dockar faktiskt ganska bra in med det Nina sa i sitt inlägg.  

Jag tycker att företag ska sträva efter att göra världen bättre. Med sina produkter, med sina tjänster, med sin reklam. Ett påtvingat samtal gör inte världen bättre.

Visst, lite reklam-pretto är det. Men ändå ligger det något i det.

Även de goda vännerna på Church of the Customer har tagit upp detta. Gillade deras reflektion:

Is a brand just stuff, or is a brand made up of people?

It’s both.

Advertising is the proxy of the brand manager, but social networks ignore proxies. Social networks remove the degrees of separation between people.

2 reaktioner till “Sluta annonsera på Facebook

  1. Kanske naivt, men det känns inte som att frågan behöver bli så teoretisk. Egentligen handlar det väl att hantera sociala medier med transperens och med saker som kan intressera målgruppen (läs användarna av tjänsten). Ren annonsering i sociala medier kan tendera till att uppfattas som ”oärliga” eller påprackande. Dells facebooksida om sociala medier för små företag är ett lyckat exempel som tillför användarna något. Traditionella fan-pages eller annonser är i mina ögon inte särskilt lyckat. Eller missuppfattar jag resonemanget?

    Gilla

  2. Du är helt rätt ute (enligt de jag refererat till iaf).
    Sen tycker jag att det alltid finns en vinst i att teoretisera olika företeelser. 🙂

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.