Wave och framtiden

I går såg jag igenom presentationen av Google Wave. 1 timme och 20 minuter av grejer som får en att trilla av stolen. Om ni jobbar ens i närheten av något som har med nätet att göra måste ni se den. Om ni så bara använder email borde ni ändå se den. Jag tror att det här kan vara den största och mest genomgripande förändringen sen… Ja, Google.

Hittade en sammanfattning som jag skrev till jobbet efter web2summit i november. Det är liksom det samlade intrycket när jag försökte knyta ihop alla punkterna. När jag läste den nu funderade jag på om Wave skulle själpa min profetsia. Men jag tror inte det. Snarare tvärtom. 

Här är den iaf. Precis som jag skickade ut den i november, fortfarande lite hög på alla intryck:

Om fem, sex år står du där på ICA. Du tar fram telefonen och håller upp den mot ett paket spagetti från Barilla. Telefonen, som är uppkopplad mot nätet, hämtar komplett information om både produkten och producenten. Den visar dig direkt hur och var varan är producerad, vilka som står bakom och vilka andra producenter som också kan leverera en likvärdig produkt. (Och iom att telefonen vet med ca: 30 cm precision var du befinner dig, kan den också visa var i butiken du ska leta.)

Samtidigt får du rekommendationer från dina vänner genom sociala nätverkssajter och betyg från andra användare på nätet som också köpt spagetti.

Det du får veta är att Kungsörnens spagetti är minst lika bra gällande smak och pris, men att Lantmännen (som visar sig vara producenten bakom) till skillnad från många andra kan redovisa sin miljöpåverkan i hela kedjan och dessutom klassas som ett ansvarstagande företag. Sen är det upp till dig att välja.

3 reaktioner till “Wave och framtiden

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.