Snabbkurs för företag i sociala medier

Det här med sociala media är ganska läskigt. Det märks. Frågorna haglar. Hur gör vi? Kan vi stoppa det? Vaddå konversation? Hur menar du ”bjuda in”?

Det kanske låter nedlåtande, men det är det inte. Klart det är svårt. Klart det är konstigt. Vi har i årtionden jobbat med att skydda allt vi gör, genom patent, copyright, policies, lagar och fan och hans moster. Och nu, helt plötsligt (ur ett historiskt perspektiv) står folk och skriker om att de krävs att vi delar med oss. Helst av allt, helst överallt.

Självklart är de yngre företagen bättre på det här än de äldre (inte alltid, men ofta) och givetvis finns det ibland en överdriven tro på att ”sociala media” ska vara något slags Alexanderhugg för alla företag. Verkligheten är sällan så enkel.

Men ändå finns det där; Facebook, Twitter, Youtube, Tumbler, Jaiku, Blogger, Wikipedia… Där ute är det och vi måste någonstans acceptera det. Och ja, jag säger det förbjudna ordet, vi måste hantera det. För även om det i slutändan handlar om att engagera och interagera är det första stapplande steget att överhuvudtaget acceptera, för att sedan hitta busenkla sätt att hantera denna brave new world.

Steg 1. Ett av dessa steg är att bestämma sig för hur vi som företag ser på fenomenet. Hur vill vi att vi ska framstå? Och hur får vi alla att dra åt samma håll? Jag (och flera med mig) tycker att Intel har visat på ett fantastiskt framsynt sätt att genom att ta fram och publicera sina guidlines för sociala media på Intel.com.

Min första present till dig idag är dessa. Dessutom översatta till svenska (inte bara genom Google Translate :)). Ladda ner, läs igenom, begrunda. Det är riktigt bra och i princip användbara rätt av på de allra flesta företag som har sina grundvärderingar på plats. Välj mellan Word 2007 eller som pdf. Dokument är oformaterat så du kan lätt bara klistra in det i ditt företags mall, byta ut FÖRETAGET mot ert namn och sen är det klart.

Nu till steg 2. Efter att ha accepterat att det är något vi ska jobba med måste vi börja lyssna. Vad sägs det om oss? Sägs det något alls? För att lyssna krävs lite tålamod och lite arbetstid. Börja med att söka på Twingly och Google. Det räcker långt. När ni börjat komma en bit så titta in hos Brian Solis och dyk ner i hans Conversation Prism.

Steg 3. Det ni hittar kommer förmodligen kännas lite läskigt. Även de till synes mest ointressanta produkter, varumärken och tjänster väcker långt fler reaktioner än man tror. Chris Handersson kallade fenomenet Long Tail (det går att förkovra sig mycket kring ämnet bl a genom de 5 400 000 träffar man får på Google).

Bild 1
En naturlig fråga blir då: Vad f-n gör jag nu? Det är min andra present till dig. En liten guide till att utvärdera och agera i det sociala medialandskapet. Även denna är en adaption av en befintlig, bra modell. Framtagen av Amerikanska Flygvapnet (ja, även de jobbar aktivt med det här). Det jag bidragit med är att göra den lite mer proaktiv. [Edit:] Jag råkade springa på en post på Per Axboms blogg där han gjort samma sak. Hans version finns att beskåda här

USAF har av naturliga skäl en mer defensiv hållning än du vill ha. Men om du av någon anledning ser att du hellre passar hem än går mot mål finns deras matris att beskåda här.

Nu hoppas jag att ni fått något att starta med. Vill du ta det här ett steg till, diskutera modellerna eller prata om hur ni ska göra för att komma vidare så tycker jag att du ska ringa mig.

Vi hörs…

/Johan (0703 88 14 98)

Annat på samma ämne:

4 reaktioner till “Snabbkurs för företag i sociala medier

  1. Pingback: ydring
  2. Pingback: ydring

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.