Sociala media – nu på riktigt

Några av de vanligaste frågorna man får om man jobbar med online/sociala media är:

    • Hur stort är det?
    • Vad betyder det för oss?
    • Har det någon påverkan då, egentligen?

      Det korta svaret på det är:

        • Jättestort. Faktiskt så stort att det är kommer bli den största och mest genomgripande förändring av kommunikation som vi sett sen telefonen. Jag säger det med säkerhet, för nu är sociala media t om större än porr.
        • Massor. Det är dags att tänka om. Inte bara i hur ni gör kommunikation utan faktiskt kring hur ni driver företag. Lite mer om det och effekten på varumärken finns lysande beskrivet av Johan Ronnestam.
        • Ja. Det påverkar på riktigt, i grunden. Titta på resebranchen om du fortfarande känner dig tveksam. Över 80 % av köpbesluten tas på nätet. Över 60 % av oss hävdar att vi ändrar det beslutet om vi får en rekommendation. Det är på riktigt.

          Tyvärr brukar inte det här argumenten räcka, så jag brukar dra till med lite mer statistik, härliga jämförelser och lite annat smått och gott. Jag ska ge några exempel här:

          • Om Facebook var ett land skulle det med sina 300 miljoner invånare vara det fjärde största i världen.
          • 80% av företagen i USA planerar att använda LinkedIn för att hitta folk att anställda under nästa år. LinkedIn har just nått upp till (i sammanhanget) ringa 45 miljoner medlemmar.
          • Det tog radion 38 år och TV 13 år att nå 50 miljoner människor. För Internet tog det fyra år att nå 50 miljoner människor, medan Facebook fick 100 miljoner nya användare på nio månader.
          • Wikipedia har idag mer än 13 miljoner artiklar på mer än 260 olika språk. Det påstås att de uppgifter den innehåller är mer pålitlig än något tryckt uppslagsverk.
          • Det finns nästan 200 miljoner bloggar.
          • Det laddas upp 20 timmar video på Youtube varje minut.
          • Tony Hsieh, VD på Zappos, har nästan 1 500 000 personer som följer honom på Twitter. Det är fler än det bor i kommunerna Malmö, Göteborg, Uppsala, Linköping, Västerås och Örebro 2008. Tillsammans.
          • Om du fick 1 kr för varje gång en artikel postades på Wikipedia, skulle du tjäna 112 320 kr på en månad.
          • Twitter har växt med stadiga 1382 % senaste året.
          • Universal McCann rapporterar att 77% av alla aktiva Internetanvändare läser bloggar regelbundet.

          Vill du ha mer? Det finns hur mycket som helst att hämta där ute. Gräv bland de ca 114 000 träffarna på ”social media statistics” du får på Google, ta den enkla vägen och titta på 20 + mind-blowing social media statistics sammansatt av Jack Hird eller så tittar du bara på den här videon:

          3 reaktioner till “Sociala media – nu på riktigt

          1. Pingback: ydring

          Kommentera

          Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

          WordPress.com-logga

          Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

          Google-foto

          Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

          Twitter-bild

          Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

          Facebook-foto

          Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

          Ansluter till %s

          This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.